Vernieuwd Zonhoven-centrum

zondag, 23 oktober, 2016

De kwint, kapelanijen en ING bank maken plaats voor vernieuwd Zonhoven-centrum

De huidige feestzalen ‘De Kwint’, het ING bankkantoor met appartementen én de twee oude kapelanijen in het centrum van Zonhoven gaan verdwijnen. De gemeenteraad moet daarvoor deze maand wel nog het licht op groen zetten. De hele site wordt vernieuwd met een fonkelnieuwe feestzaal, horeca, mogelijk een politiekantoor en verschillende appartementen.

“De gemeente onderhandelt daarvoor met het kerkfabriek,” zo laten burgemeester Johny De Raeve (Open VLD) en schepen Kristien Smets (CD&V) weten. Het kerkfabriek is eigenaar van het grootste deel van de gronden, en de VZW ‘Parochiale werken’ beheert vandaag de Kwint. Maar die zaal is wel erg versleten, en er dringt zich een grondige verbouwing op. Het ING bankkantoor net naast de kwint had ook al grote verbouwingsplannen op stapel staan. Aan de andere kant in de Heuvenstraat staan twee oude kapelanijen. De hele site is aan een renovatie toe. De gemeente én het kerkfabriek willen daar nu één groot plan van maken.

“Het gaat om een groot project, en het wordt een totaal ander uitzicht voor Zonhoven-centrum,” beseft burgemeester Johny De Raeve (Open VLD). “Daarom vinden we het ook belangrijk dat het een mooi geheel wordt. Wij als gemeente hebben een studiebureau aangesteld om de plannen voor te bereiden. Volgend jaar zal naar projectontwikkelaars gezocht worden om één en ander uit te tekenen. Rond de nieuwe feestzaal is straks ruimte voor horeca en appartementen. Die moeten het geheel financieren. De lokale politie Limburg Regio Hoofdstad bekijkt of ze op dezelfde site haar kantoor kan onderbrengen, en ook de Christelijke Mutualiteit die nu al naast de Kwint zit, wil er kantoor houden. Voor ons als gemeente moet dat uiteindelijk niets kosten. Alles wordt betaald door private investeerders. Als gemeente begeleiden we het traject en stellen we het studiebureau aan. Maar die kosten moeten we terug verdienen. En in ruil krijgen we een nieuwe feestzaal, en een mooi nieuw dorpszicht.”

Verwacht wordt dat de procedure enkele jaren in beslag zal nemen. Pas in 2019 kan er begonnen worden met de nieuwbouw. Als alles volgens plan verloopt is de transformatie tegen einde 2020 klaar.

bron:tvzonhoven.be